GRÁCIA ART DON BOSCO BUDAPEST
Művészeti tagozatunk története tizenkét évvel ezelőtt kezdődött. Ekkor, a 2012/13 tanév elején érlelődött meg az a gondolat, hogy a győri székhelyű Grácia Alapfokú Művészeti Iskola Budapesten indítana egy tánc és képzőművészeti tagozatot. Ugyanakkor mi is úgy éreztük, hogy mind a képzőművészeti szakkör, mind a táncoktatás korábbi formája kinőtte addigi kereteit. Rengeteg tehetséges gyerekünk lett, szerettük volna, ha nem vesznek el kis ígéreteink a művészetek számára, illetve régi vágyunk volt, hogy színesítsük iskolánk profilját ilyen területen is.
A képzőművészeti tagozat megszervezését, beindítását örömmel vállaltam el. Grácia Art Don Bosco néven kezdtünk működni. Főleg Don Boscós „művészpalánták” iratkoznak be hozzánk, de vannak tanulók más iskolákból is. Elsősorban 5-8. osztályos tanulók jelentkezhetnek hozzánk. A művészeti oktatás csütörtökön, 15- 18 között folyik.
A képzőművészeti tagozat megszervezését, beindítását örömmel vállaltam el. Grácia Art Don Bosco néven kezdtünk működni. Főleg Don Boscós „művészpalánták” iratkoznak be hozzánk, de vannak tanulók más iskolákból is. Elsősorban 5-8. osztályos tanulók jelentkezhetnek hozzánk. A művészeti oktatás csütörtökön, 15- 18 között folyik.
Mostanra közel 20 diák tehetséggondozása folyik. Rajzolást, festést, mintázást és különleges technikákat sajátítanak el. A hagyományos grafikai, festői megoldások és tanulmányok mellett nem ritka a lavírozott tus, a viaszkaparás, de készítettünk elképesztően kreatív videó installációt is. A klasszikus mintázáson túl, melyet kiváló agyagból készítünk, gyakran használunk a kisplasztikákhoz drótot, papírt vagy bármilyen újrahasznosított anyagot. A gyerekek fantáziája határtalan, de nyilván én is tudok ebben komolyan segíteni, mivel a festészet mellett magam is foglalkozom szobrászattal. A legszebb agyagmunkákat időnként kiégettetjük.
A Grácia Művészeti Iskolában az oktatás differenciált, abszolút személyre szabott. Az egyéni korrigálás, tanácsadás és építő kritika elengedhetetlen a gyerekek saját útjának, stílusának megtalálásához. A nagyoknál gyakori, hogy “workteam”, 2-3 fős alkotói csoport jön létre, ha a feladat úgy kívánja. A művészettörténet, ami szívügyem, és a normál rajzoktatásban is nagy hangsúlyt kap, itt még mélyebben és árnyaltabban van jelen. Ha nem természet utáni tanulmányról, hanem kreatív, fantáziára épülő kompozícióról vagy pályázatról van szó, gyakran használják az internetet, akár projektoros kivetítéssel. Lehet olyan jellegű műalkotás, ahol akár egyénileg is gyűjthetnek anyagot vagy információt a világhálóról.
A témákban megjelennek a társművészetek, az irodalom, a tánc és a muzikalitás. Az oldott, családias légkört erősíti az aláfestő zene, mely hangulatunktól függően minden stílust felölel. Nem ritka, hogy a pozitív alkotói légkör másokat is odavonz, kíváncsiskodnak, bekukucskálnak gyerekek. Ha az alkotást nem zavarja, rövid ideig mindenkit szívesen látunk. Többen ott ragadtak, beiratkoztak a következő félévre.
A rendszeres szóbeli és írásbeli formatív értékelés mellett félévkor értesítőt, évvégén pedig alapfokú művészeti oktatásról szóló bizonyítványt kapnak tanulóink.
Gyakran veszünk részt rajzpályázatokon, illetve minden évben komoly kis csapattal indulunk a kerületi és a fővárosi rajz-vizuális kultúra versenyeken. Örömmel és büszkén mondhatom el, hogy eredményeink mindkét területen kimagaslóak. A teljesség igénye nélkül: Tolkien országos képzőművészeti pályázat 13-17 éves kat.: I. helyezés, Hagyományőrzés az Európai Unióban országos rajzpályázat: Különdíj és megjelenés a dekoratív naptárban. Szerencsére tehetségben bőven van utánpótlás, elég, ha Ákos 5.osztályos tanuló elképesztő munkáit nézzük. Ő a Fővárosi Komplex Rajzverseny III. helyezettje lett!
GODA RICHÁRD képzőművész-tanár
https://www.facebook.com/graciaartdonbosco/